img
22
Okruchy historii
16–29 stycznia 2015 nr 1 (221) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
karaj Awazy – cichy głos łuckich karaimów
Jeszcze 80 lat temu Łuck uchodził za jedno z głównych skupisk Karaimów w Europie.
Nad Styrem stała drewniana kienesa, na ówczesnych obrzeżach miasta znajdował się
karaimski cmentarz, w latach trzydziestych ukazywało się pierwsze w historii narodu cza-
sopismo w języku karaimskim. Co pozostało po Karaimach we współczesnym Łucku?
Pamięć nielicznych? Nazwa wąskiej uliczki nad Styrem?
się elity intelektualnej. W 1913 dzia-
granicy z ziemiami Zakonu Kawale-
ELŻBIETA ZIELIŃSKA
łacz społeczny i czynny uczestnik
rów Mieczowych.
ruchu odnowy języka karaimskiego
Karaimi to jeden najbardziej za-
Sergiusz Rudkowski założył i reda-
gadkowych narodów, którego niezwy-
Karaimi nad Styrem
gował rosyjskojęzyczne czasopismo
kła historia związana jest z dziejami
Obecność Karaimów w Łucku
„Sabach” (z karaimskiego Poranek).
Rzeczpospolitej. Do dziś na Krymie,
również związana jest z osobą wiel-
Wybuch pierwszej wojny światowej
na Litwie i na zachodniej Ukrainie za-
kiego księcia Witolda. Mordechaj
spowodował, że ukazał się tylko je-
chowały się architektoniczne pamiąt-
Sułtański (żyjący w Łucku na przeło-
den tom tego czasopisma.
ki, świadczące o wielowiekowej obec-
mie XVIII i XIX w. uczony karaimski)
W związku z przymusową ewa-
ności Karaimów na tych terenach.
dowodzi, że za zgodą Witolda sto
kuacją przed wojskami niemieckimi
rodzin karaimskich sprowadzonych
w głąb imperium, zarządzonymi
z Krymu miało się osiedlić na pra-
Kara im znaczy czytający
przez władze carskie, liczba Kara-
Skomplikowana etnogeneza Ka-
wym brzegu rzeki Styr, naprzeciw
imów w Łucku gwałtownie spadła
raimów krymsko-polskich wywodzi
twierdzy, w miejscu zwanym Krasna
po pierwszej wojnie światowej. Mie-
lud od dawnych Chazarów i Połow-
Góra. Łuccy Karaimi byli handlarza-
czysław Orłowicz w wydanym w roku
ców – półkoczowników o tureckich
mi, rzeźnikami, młynarzami, karcz-
1929 Ilustrowanym przewodniku po
korzeniach, zamieszkujących ste-
marzami. W XIX i XX niektórzy pra-
Wołyniu tak charakteryzuje tutejszą
powe tereny nad Morzem Czarnym
cowali jako urzędnicy. Źródła histo-
dzielnicę karaimską: Obecnie miesz-
i Kaspijskim. Około VIII-IX w. misjo-
ryczne dowodzą, że stanowili dość
ka w Łucku około 70 Karaiców, któ-
narzom karaimskim, przybyłym z
ścisłe skupisko w obrębie miasta –
rzy trudnią się rzemiosłem, względ-
Palestyny udało się ich nawrócić na
większość rodzin mieszkała w oko-
nie pracą biurową, a mieszkają w
nową doktrynę religijną, wywodzącą
licach biegnącej wzdłuż Styru ulicy
dworkach przy ulicy Karaimskiej. Stoi
się z judaizmu.
Karaimskiej, której nazwa pozostała
tu też drewniana karaicka kenesa,
W książce Grzegorza Pełczyń-
niezmieniona do dziś (jeśli zignoro-
(bóżnica), ciekawy okaz polskiej ar-
skiego Najmniejsza mniejszość.
wać okres między 1944 a 1991, gdy
chitektury.
Rzecz o Karaimach polskich czy-
nosiła imię Kalinina). Anna Sulimo-
tamy, że nazwa „Karaimi” oznacza
wicz i Mariola Abkowicz – badaczki
Prezydent RP Ignacy Mościcki wśród karaimów. Łuck,
jednocześnie nurt religijny i grupę et-
dziejów narodu karaimskiego ustali-
czerwiec 1929 rok
Drewniana Kienesa
Wspomniana świątynia prze-
niczną. Doktryna powstała w VIII wie-
ły, że pierwsza wzmianka o ulicy Ka-
trwała aż do roku 1972, gdy została
przez Sejm reformy dotyczące
chodzimy, lecz własne mamy osobne
ku, a do jej wyłonienia się z głównego
raimskiej w Łucku pojawiła się już w
strawiona przez pożar. Na szczęście
gmin żydowskich, z którymi Karaimi
swoje bożnice, osobnych swego wła-
nurtu judaizmu doprowadził sprzeciw
1561 roku.
zachował się dokładny opis świątyni
często bywali myleni. Oto fragment
snego obrządku duchownych, to jest
wobec traktowania przez faryzeuszy
osiemnastowiecznej Prośby Synago-
i wyposażenia, sporządzony przez
jednego tylko kantora, który oraz jest
Talmudu jako księgi świętej. Na czele
Odezwa do Deputacji
Adama Wojnicza (A. Wojnicz, Łuck
gi Karaimów łuckich do Deputacji, w
duchownym i rzeźnikiem do rznięcia
ruchu stanął Anan ben Dawid z Basry,
O niebagatelnym znaczeniu
na Wołyniu, 1922): „Karaimi mają
którym dokonują ciekawej autocha-
mięsa na pokarm. Ten przez nas sa-
który nauczał, że nie wolno nic doda-
łuckiej gminy karaimskiej w XVIII
małą skromną kenesę z drzewa
rakterystyki: „My, Żydzi karaimy, co
mych obierany bywa. Trefu żadnego
wać ani ujmować z tego, co głosi Bi-
wieku świadczy fakt, iż to właśnie jej
zbudowaną, przy ulicy Karaimskiej
po polsku znaczy bibliarze, różniący
nie znamy prócz krowy cielnej, tej
blia. Religia karaimska oparta jest za-
przedstawiciele zwrócili się w imieniu
nad Styrem. Budynek jakoby z XVIII
się od zburzenia Jerozolimy obrząd-
nam bić i z takowej zarżniętej mięsa
tem na Starym Testamencie, którego
całego narodu do obradującego Sej-
wieku, czworoboczny z dwuspado-
kiem od Żydów rabinitów we wszyst-
jeść nie godzi się. Po polsku cho-
centrum stanowi Dekalog. Nadrzęd-
mu Wielkiego w obronie własnych
wym dachem (mansard) pokrytym
kiem, albowiem do ich szkoły nie
dzimy, trunków tych wszystkich co i
ną zasadą religijną jest indywidualne,
interesów. Chodziło o planowane
gontami. Wewnętrzne urządzenie
chrześcijanie i naczyń używamy, na
niezależne od jakichkolwiek autory-
świątyni o charakterze wschodnim
fabrykach robimy, w zakordonowych
tetów przyswajanie i interpretowanie
trochę przeładowane ozdobami –
miastach Haliczu i Kukizowie grunta
tekstów biblijnych. Nazwa doktryny
są to różne stylizowane motywy ro-
siejemy i obrabiamy, u chrześcijan
pochodzi od arabskiego qara (czytać,
ślinne, egzotyczne. Pułap wgięty w
służymy, pisma hebrajskiego tylko
recytować). Obowiązek indywidualnej
górę, z kasetonem pośrodku, cały
do religii używamy, a między nami
pracy z Pismem wymuszał na wy-
klejowo wymalowany. Naprzeciwko
tureckiego języka; okopiska osobne
znawcach naukę hebrajskiego, jako
drzwi wchodowych na podniesieniu
zakładamy, w trumnach się grze-
języka oryginału (przekład na karaim-
umieszczony jest ołtarz (pechał) w
biemy; słowem, we wszystkim od
ski uważano za skażony interpretacją
stylu odrodzenia (uszkodzony pod-
Żydów się różnimy”.
tłumacza).
czas wojny); składa się z trzech kon-
Wspomniane okopiska, to nic
dygnacji z kolumnami korynckiemi.
innego, jak cmentarze. Karaim-
Gwardia Witolda
W kondygnacjach ołtarza mieszczą
ska nekropolia istniała w Łucku do
Z Krymu na tereny Wielkiego
się zwoje Pisma Świętego. W środ-
drugiej wojny światowej. Cmentarz
Księstwa Litewskiego Karaimów
kowej wnęce znajduje się szafka z
położony był na łagodnym zboczu
sprowadził w latach 1397-98 wielki
bogato rzeźbionemi drzwiczkami,
schodzącym ku zakolu Styru. W la-
książę Witold. Wraz z wracającym
zakrywanemi firanką (travella). We-
tach trzydziestych miejsce to znajdo-
z wyprawy wojennej przeciw Złotej
wnątrz przechowują się rodały, w ak-
wało się na obrzeżach miasta, dziś
Ordzie wojskami litewskimi, na Litwę
samitnych futerałach, przyozdobione
to gęsto zabudowane, ścisłe cen-
przybyło kilkaset rodzin karaimskich.
tablicami wotywnemi, srebrnemi z
trum Łucka. Po dawnym cmentarzu
Większość z przybyłych osiadła w
XV, XVI, XVII i XVIII wieków. Rodały
nie został ślad. Wyobrażenie o tym,
Trokach. Motywy działania księcia
są to pergaminowe zwoje z przyka-
jak wyglądało okopisko dają zdjęcia
Witolda były dwojakie. Po pierwsze
zaniami Boskiemi, które przy wysta-
udostępnione na stronie internetowej
Karaimi ze względu na język bliski
wianiu przykrywają się srebrnemi
Związku Karaimów Polskich (www.
do tatarskiego (należy do kipczackiej
koronami. Bliżej ku środkowi nawy
karaimi.org). Przedstawiają one wier-
podgrupy języków tureckich) byli na-
głównej stoi stół bim (nazwa tatar-
nych modlących się na cmentarzu w
turalnym pośrednikiem w kontaktach
ska), służy do odczytywania modlitw
lipcu – w okresie tradycyjnego postu
z Chanatem Krymskim. Po drugie,
w czasie nabożeństwa. Kobiety znaj-
upamiętniającego epidemię dżumy,
uważani byli za lud wyjątkowo uczci-
dują się w babińcu, na górze, dokąd
która w 1710 zdziesiątkowała lud-
wy i niesprzedajny, dlatego Witold
mają wejście z przedsionka”.
ność karaimską.
postanowił powierzyć im funkcję
swojej gwardii przybocznej. Oprócz
głównej siedziby księcia na zamku
Głos, który ucichł
Trudny wiek dwudziesty
Wizyta hachana karaimów Seraji Szapszała w Łucku. Ha-
Mimo, iż w okresie międzywo-
Początek dwudziestego wie-
w Trokach, oddziałami karaimskimi
chan Seraja Szapszał (siedzi w centrum) wśród duchow-
jennym liczba łuckich Karaimów nie
ku to w dziejach łuckich Karaimów
obsadzono zamki w ponad trzydzie-
nych karaimskich. 1932 rok
przekraczała stu osób, nadal stano-
okres samoidentyfikacji i tworzenia
stu miejscowościach położonych na