img
9
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 18–31 marca 2014 nr 5 (201)
jaw, zrozpaczony rycerz popełnia
„Odtąd zaczyna się jej pochód
DAMSKI LWÓW
harakiri.
tryumfalny po świecie”. We Lwowie
Krytyka podkreślała, że charakte-
Japonka we Lwowie
zespół pokazał tragedię japońską
rystycznie budowany dramat japoń-
„Gejsza i rycerz” (Sada grała za-
ski mogła uratować tylko genialna
kochaną gejszę, japońską damę
artystka. Treść dramatu „pierwotna,
kameliową) oraz tragedię „Kesa”.
Dokładnie 112 lat temu, w marcu 1902 zdarzyła się we Lwowie
uboga i naiwna”, dzięki aktorstwu
Bohaterem tej drugiej jest powra-
Sady zamieniła się we wstrząsają-
cający z wojny rycerz (zagrał go
„sensacja egzotycznej natury”: do miasta zjechał teatr japoński
cą, prawdziwą opowieść o uczuciu.
Kawakami), który zastaje swoją
Jej występy cieszyły się ogromnym
ukochaną jako żonę innego męż-
z wielką tragiczką Sadą Yacco. Sensacja była tym większa, że
powodzeniem w Europie będąc waż-
czyzny. Dziewczyna obiecuje wyjść
nym wydarzeniem teatralnym. Moda
za rycerza, gdy ten zabije męża.
Sada była pierwszą kobietą występującą w teatrze japońskim
na Japonię, wcześniej reprezentowa-
Rycerz godzi się na taki warunek.
od połowy XVIII wieku.
na głównie przez sztukę, przeniosła
W nocy dokonuje zabójstwa. Jed-
się na teatr. W 1904 we Lwowie za
nak ofiarą stała się dziewczyna:
Sada Yacco (Sadayakko ) żyła
czasów dyrekcji Tadeusza Pawlikow-
Japonka kochając swojego męża
w latach 1876–1946. W teatrze gra-
skiego wystawiony został dramat
postanawia dać się zabić zamiast
ła pod pseudonimem, jej prawdziwe
Takeda Izumo „Terakoi, czyli wiejska
niego. Kiedy pomyłka wychodzi na
imię brzmiało Okuma Sada bądź
szkółka”. W 1908 roku do Lwowa
Sada Koyama. Pseudonim przybrała
przyjechała „japońska laleczka”, ak-
podczas występów w USA w 1899
torka Hanako z zespołem. 20 i 22
roku. Reprezentowała nurt teatralny
maja 1908 roku zespół wystąpił w
shimpa (czyli „nowa fala” łącząca
Teatrze Miejskim we Lwowie, a 21
tradycje teatru kabuki i teatru euro-
maja w Stanisławowie. Pod wraże-
pejskiego). Nazywaną ją japońską
niem Hanako Juliusz Tenner napi-
Eleonorą Duse. Urodziła się w wie-
sał do lwowskiego tygodnika „Nasz
lodzietnej rodzinie, jako trzynasta
Kraj” esej „Kilka myśli o nowoczesnej
córka Okumo Hisajiro, tokijskiego
sztuce aktorskiej”. Nawiązał w nim
właściciela lombardu. Ojciec zban-
do występów Sady Yacco i jej męża
krutował kiedy Sada miała siedem
Kawakamiego sprzed sześciu lat. W
lat. Małą dziewczynkę adoptowała
tekście pisał m.in. o przewadze pier-
znana gejsza Hamada Kameyoshi.
wiastka pantomimicznego w teatrze
Sada wyrosła na niezwykle urodziwą
japońskim jako najważniejszej różni-
kobietę, dzięki przybranej matce sta-
cy pomiędzy aktorstwem japońskim
ła się wszechstronnie wykształconą
a europejskim.
i utalentowaną gejszą. Wtedy wła-
Sadę Yacco podziwiali Picas-
śnie spotkała polityka japońskiego
so, Rodin, Gide, car Rosji Mikołaj
Itō Hirobumi, który stał się jej danna
II, prezydent USA McKinley i cesarz
(opiekun gejszy). Na jednym z przy-
Franciszek Józef. Także Puccini, dla
jęć w domu Hirobumi poznała aktora
którego stała się inspiracją i pierwo-
i komika Otojiro Kawakami, poślubiła
wzorem Madame Butterfly. I choć
go w 1891 roku.
znawcy teatru powiadają, że jako ak-
9 i 10 marca 1902 r. sławni Japoń-
torka ważniejsza była raczej dla Za-
czycy wystąpili we Lwowie w wielkiej
chodu, pewne jest, że Madame Sada
sali Colosseum przy ul. Słonecznej
Yacco wywoływała wielkie emocje
(obecnie ul. Kulisza), w której odby-
również w ojczyźnie – jako pierw-
wały się zazwyczaj imprezy cyrkowe
sza japońska kobieta wyzwolona,
i kabaretowe. Dzień później spektakl
która na scenie zagrała „jak mężczy-
japońskiego zespołu odbył się w Te-
zna”, jako gejsza, żona i kochanka,
atrze Miejskim w Krakowie. Pierwsza
właścicielka koncernu włókiennicze-
Plakat Alfredo Mullera z 1899
aktorka japońskiego teatru nowo-
go i założycielka szkoły i teatru dla
roku. Kunstbibliothek, Sta-
żytnego okrzyknięta została „mete-
dzieci w Tokio.
atliche Museen zu Berlin
orem japońskim”. Drobna i zwinna,
o wyrazistej twarzy i dużych oczach
przykuwała uwagę widza. Urzekła
teatromanów interpretacją aktorską.
Kisielewski. Kisielewski po raz pierw-
BEATA KOST
Na lwowianach, po raz pierwszy
szy zobaczył Sadę Yacco i jej męża
oglądających teatr japoński, wraże-
Otojiro Kawakamiego na scenie w
Japonka ta zasłynęła też jako
nie robiła mimika i ruch sceniczny.
Paryżu podczas Powszechnej Wy-
pierwsza znana gejsza w Europie,
„Artystka mimiką i gestem wywołuje
stawy w 1900 roku. Stał się wielkim
tancerka i aktorka trupy Otojiro Ka-
najsilniejsze efekty, a kiedy nadcho-
wielbicielem japońskiej sztuki teatral-
wakamiego, który prywatnie był jej
dzi chwila konania na scenie, Sada
nej, propagując ją na łamach prasy.
mężem. Lwowskie spektakle odby-
Yacco czyni to z taką ekspresją, z
Kiedy dwa lata później na trasie ob-
ły się w ramach polskiego tournée
takim łudzącym mistrzostwem na-
jazdu japońskiego zespołu znalazły
japońskiego zespołu teatralnego.
śladownictwa prawdziwego zgonu,
się polskie miasta, Kisielewski posta-
Poza Lwowem artyści wystąpili też
iż widzowie czują w sobie dreszcz
nowił przygotować widzów urządza-
w Krakowie, Łodzi i Warszawie. Za-
zgrozy. Twarz Sady Yacco blednie,
powiadana i opisywana w polskich
jąc prelekcję – 22 lutego 1902 roku
krzywi się w konwulsjach kurczo-
gazetach wizyta cieszyła się ogrom-
w sali kameralnej filharmonii war-
wych, wszystkie muskuły wyprężają
nym powodzeniem. W kraju entuzja-
szawskiej odbył się wykład o teatrze
się, źrenice przerażają obłędem.
stycznie reklamował ją Jan August
japońskim.
Wszystkie uczucia i cierpienia wyra-
żone są z nieznaną pełną pierwot-
ności potęgą, do jakiej teatr europej-
ski nie nawykł”.
Na łamach prasy krakowskiej
i lwowskiej pisano o karierze aktor-
skiej Sady: aktorką sceniczną zosta-
ła, jak podawano, przypadkowo.
Towarzyszyła mężowi podczas wy-
stępów trupy teatralnej w Ameryce.
Podczas występów w San Francisco
zachorował jeden z aktorów i Sada
zastąpiła go na scenie. Debiut sce-
niczny artystki stał się wielkim suk-
cesem. Sytuacja była wyjątkowa ze
względu na fakt, że w teatrze japoń-
skim występowali dotąd wyłącznie
Pablo Picasso „La danseuse Sada Yacco”
mężczyźni.
Lwowska prasa