img
24
Kurier kulturalny
17–30 lipca 2012 nr 13 (161) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Biały taniec z Melpomeną Opery Lwowskiej
Przy akompaniamencie zza okien szumu strefy kibiców Euro 2012 w Sali Lustrzanej Opery Lwowskiej odbyła
się prezentacja… tomu I książki-spektaklu w czterech aktach z prologiem, jednak bez epilogu: „Biały taniec
z Melpomeną” Mykoły Toropowskiego. Żaden z pilotów grup turystycznych, którzy codziennie oprowadzają
gości z Polski czy innych krajów, nie wiedzą o tych wszystkich szczegółach życia teatralnego jakie autor
pozbierał i przedstawił czytelnikom.
KONSTANTY CZAWAGA
tekst i zdjęcia
Autor jest znanym lwowskim
publicystą a również wielkim i miło-
śnikiem największego teatru miasta
Lwowa. – Z ponad 50-letnim stażem
– jak zaznaczył sam Mykoła Toro-
powski. – Właściwie nie ma w tym nic
Okładka książki Mykoły To-
dziwnego, ponieważ moi rodzice byli
ropowskiego „Biały taniec
aktorami, a ja byłem jeszcze dziec-
z Melpomeną”
kiem gdy przychodzili ze mną do te-
ażeby wyżyć w ciężkich warunkach
atru” – wyjaśnił.
ekonomicznych”.
„Okazało się już kilku wydań o
I wtedy przyszedł „kamikadze
Lwowskiej Operze – mówił Tadeusz
operowy” czyli nowy dyrektor Tade-
Eder, dyrektor teatru. – Przeważnie
usz Eder, prawnik z wykształcenia
są to różne albumy fotograficzne,
i znany menedżer od kultury, który
mniejsze i większe. A z prezen-
uratował teatr od śmierci i w krótkim
towanej tu dzisiaj książki po raz
czasie odrodził jego sławę. Operę
pierwszy można dokładnie poznać
czy balet w wykonaniu trupy lwow-
postacie naszych aktorów. I nie
skiej można teraz zobaczyć na sce-
tylko. Mykoła Toropowski dokonał
nach znanych teatrów Europy, gdzie
tego, czego nikt wcześniej nie pró-
występuje również wielu wycho-
bował zrobić. W ciągu lat zbierał
wanków lwowskiej szkoły operowej.
materiały, przeprowadzał długie
Eugeniusz Fedorczenko (od lewej), Mykoła Toropowski, Tadeusz Eder, Aleksander Zie-
Na przykład pochodząca z Wołynia
wywiady z aktorami, dyrekcją, pra-
liński
Natalia Kowalowa, studiowała też we
cownikami teatru”.
roli Jadwigi, jak również z Olegiem
też Swietłana Mamczur. Później
wać to dzieło przypadło wybitnemu
Wrocławskiej Akademii Muzycznej,
Zdaniem Aleksandra Zielińskie-
Łychaczem, który grał rolę Stefana.
właśnie ona wykonała „Ave Maria”
kompozytorowi lwowskiemu prof.
jest solistką Opery w Dusseldorfie
go, badacza muzyki, docenta Lwow-
Obydwoje nieraz występowali na
w lwowskiej katedrze łacińskiej
Myrosławowi Skorykowi i reżyserowi
i Opery Królewskiej w Brukseli.
skiej Akademii Muzycznej, Mykoła
polskich scenach. Czytamy też,
podczas koncertu ku czci bł. Jana
polskiego teatru we Lwowie Zbignie-
„A przecież na tym świecie teatry
Toropowski przedstawił wewnętrzny
że pod batutą maestro Wołodymy-
Pawła II.
wowi Chrzanowskiemu. Sam Ojciec
nie mogą istnieć bez mecenasów –
świat aktorów. „Jest to hymn o te-
ra Harbaruka z Lwowskiej Opery,
Mykoła Toropowski udzielił wiele
Święty sfinansował pracę nad operą
zauważył dyrektor Tadeusz Eder.
atrze, oda do aktorów” – podkreślił
występowali uczestnicy Festiwalu
miejsca historii współpracy Lwow-
„Mojżesz”. Podobnych przykładów
– Nie jest ważne kto sponsoruje, a
Walery Prowozin, prof. Uniwersytetu
Sztuki Operowej im. Jana Kiepury
skiej Opery z kolegami z Polski. Pod-
dotąd nie było.
kogo finansuje. Nie ważne to, co jest
Slawistycznego w Kijowie.
i wielokulturowego Festiwalu „Gali-
kreśla, że jest ona dominantą teatru.
Wcześniej, w 1996 roku, pod-
na stole, ważne jest kto przy stole
Wspomniana prezentacja książ-
cja” w Polsce. Autor cytuje recenzje
Podczas obchodów Roku Polski na
czas uroczystych obchodów w Rzy-
zasiada”.
ki Mykoły Toropowskiego to przyja-
„Gazety Wyborczej” z występów
Ukrainie została przygotowana ope-
mie 400-lecia Unii Brzeskiej chór ze
Niedawno w pomieszczeniu te-
cielskie, rodzinne spotkanie aktorów,
lwowskich artystów w Bydgoszczy
ra Stanisława Moniuszki „Straszny
Lwowa śpiewał w bazylice św. Piotra
atru została odsłonięta i poświęcona
ich bliskich i miłośników. Rozmowę
gdzie przyjechali z operą Myrosła-
prowadził Eugeniusz Fedorczenko,
wa Skoryka „Mojżesz” w reżyserii
aktor Ukraińskiego Teatru Drama-
Zbigniewa Chrzanowskiego i sce-
tycznego im. Marii Zańkowieckiej.
nografii Tadeusza Ryndzaka. Wy-
O „złotych czasach” Opery
soką ocenę Międzynarodowego
Lwowskiej z pewną nostalgią wspo-
Konkursu wokalistów operowych im.
minali wybitny dyrygent, profesor
Solomei Kruszelnickiej w Operze
Lwowskiej Akademii Muzycznej Jurij
Lwowskiej dała Maria Fołtyn, polska
Łuciw i śpiewaczka Tamara Didyk.
śpiewaczka i reżyser operowy, zało-
O tym, że miasto bez opery jest
życielka i prezes Towarzystwa Miło-
pozbawione kultury wiedzieli nasi
śników Muzyki Moniuszki. Ważnym
przodkowie. Dlatego teatr został
wydarzeniem w historii solistów,
zapoczątkowany jeszcze w klasz-
chóru i orkiestry teatru stało się wy-
torze franciszkanów – zaznaczył.
konanie, z ich udziałem we Lwowie,
– Niestety, na Ukrainie nie ma
„Te Deum” Krzysztofa Pendereckie-
ustawy państwowej o teatrze i jego
go pod batutą autora – wspomniał
sponsorowaniu – narzekali aktorzy.
Mykoła Toropowski.
Ostatnio sytuacja jest coraz gor-
Wiceprzewodniczący Rady Nad-
sza, dotyczy to finansowania całej
zorczej Opery Lwowskiej i radny
kultury. „Teatr to jest prawdziwa
lwowskiej Rady Obwodowej Walery
sztuka – stwierdzał Igor Chramów,
Kałyniuk zwrócił uwagę na sponso-
solista baletu i przewodniczący tru-
rów teatru. Jeden z nich Igor Hrycak,
py baletowej. Nie ma kultury – nie
dyrektor „Ukrgazprombanku” szcze-
będzie państwa” – podsumował.
rze powiedział, że bardzo kocha ten
Ale nie tak dawno było jesz-
teatr jeszcze z lat studenckich, dlate-
cze gorzej – zauważono na sali.
Podczas prezentacji książki
go wspomaga Operę Lwowską.
To teraz Opera Lwowska jest na
O magii sceny mówił solista
poziomie. A na początku lat 90 ze-
w czasie liturgii pod przewodnictwem
dwór”. Wszystko zaczynało się od
przez arcybiskupa lwowskiego Mie-
opery Aleksander Hromysz, który za-
szłego wieku zespół Opery Lwow-
Ojca Świętego Jana Pawła II. W Sali
przedstawienia koncepcji tej opery
czysława Mokrzyckiego tablica ku
znaczył też, że na każdym spektaklu
skiej został doprowadzony aż takiej
Klemensa VI odbył się też koncert
przez polskiego dyrygenta Janusza
czci bł. Jana Pawła II, który podczas
można zobaczyć na sali Opery lwow-
rozpaczy, że skierował list do ONZ.
muzyki sakralnej. Wtedy papież za-
Przybylskiego. W tym ukraińsko-
pobytu we Lwowie w czerwcu 2001
skiej obcokrajowców, najwięcej gości
„Twórcy, w których niebo włożyło
pytał: „A jak tam ma się Opera Lwow-
polskim projekcie brali udział też
roku odwiedził też gmach Opery
z Polski. A to też dzięki naszemu
talent, powinni odczuwać, że są
ska?” Dlatego jej dyrektorowi przy-
reżyser Robert Skolimowski i pro-
Lwowskiej. W trakcie przygotowa-
„Kurierowi”, na łamach którego za-
ludźmi” – odnotował Mykoła Toro-
szedł taki śmiały pomysł by zwrócić
jektantka strojów Małgorzata Sło-
nia do tej wizyty Ojca Świętego na
wsze można się dowiedzieć, jaki jest
powski. – Niestety jeszcze niedaw-
się o pomoc finansową do papieża.
niowska. Wiele ciekawego można
Ukrainie w ukraińskim środowisku
repertuar teatru na kolejny miesiąc.
no było tak, że wybitni soliści opery
Wśród ukraińskich solistów,
dowiedzieć się z wywiadów z solist-
artystycznym narodził się pomysł
byli zmuszeni śpiewać po weselach
którzy śpiewali w Watykanie była
ką Janą Wojtiuk, wykonawczynią
napisania opery „Mojżesz”. Zrealizo-
kg