img
26
Okruchy historii
kurier Galicyjski * 13–26 kwietnia 2012 nr 7 (155) * www.kuriergalicyjski.com
Na skrzydłach ku wolności
Według legendy, Dedalowi i jego synowi Ikarowi udało się zbiec z niewoli u władcy Krety Minosa za pomocą
skrzydeł z piór sklejonych woskiem. Wiemy też, że (jak to często w życiu bywa) syn nie posłuchał ojca i wzbił
się za wysoko. Słońce rozpuściło wosk i Ikar spadł do morza, które teraz nosi jego imię. W drugiej połowie XX
wieku skrzydła już były metalowe i nie niszczyły ich promienie słoneczne, ale historię o Ikarze wzięli za wzór
jego naśladowcy – polscy piloci, którzy na sowieckich skrzydłach chcieli wyrwać się ze zniewolonego kraju.
desperacja. Miał zresztą za sobą
stawie art. 90 KKWP na karę śmierci.
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
dramatyczne przykłady poprzednich
W celi śmierci na Mokotowie trzymał
tekst
nieudanych ucieczek. „Byłem gotów
się twardo. „Próbowałem, pech, nie
zdjęcia www.wikipedia
strzelać do swoich kolegów, nie mia-
udało się – trzeba płacić” – mówił
www.luminarz.blogspot.com
łem powrotu, musiałem dolecieć albo
współtowarzyszowi więziennej nie-
www.jareckivalves.net
zginąć” – to słowa pilota ppor. Fran-
doli. Prezydent Bierut nie skorzystał
Pierwszym, który spróbował tej
ciszka Jaźwińskiego. Po ucieczce
z prawa łaski. Stracono go 29 sierp-
„sztuki” był pilot Arkadiusz Korobczyń-
Jaźwińskiego pod koniec 1953 r. 41.
nia 1952.
ski z Samodzielnej Eskadry Lotnictwa
pułk w Malborku skreślono z ewiden-
Początek został zrobiony, ale
Marynarki Wojennej, który 21 marca
cji oddziałów lotniczych. Dowódca
przelot przez tereny południowe był
1949 na samolocie IŁ-2 wystartował
pułku i jego zastępcy zostali przenie-
niebezpieczny z racji stacjonowania
do lotu nocnego i wylądował na Go-
sieni na niższe stanowiska, a lotników
tam jednostek sowieckich. Bliżej było
tlandii. Leciał z nim bosman-mecha-
rozproszono po różnych tzw. leśnych
na północ. Kolejnej, tym razem uda-
nik nie wiedzący o zamiarach pilota i
garnizonach, z dala od Wybrzeża,
nej, próby dokonał porucznik Franci-
postanowił wrócić do kraju, gdzie za-
nie zważając na to, że jako nieliczni
szek Jarecki.
jęła się nim Informacja Wojskowa.
wówczas, umieli pilotować samoloty
Jarecki urodził się we wrześniu
W 1951 roku Henryk Kwiatkow-
odrzutowe. Kary dyscyplinarne obję-
1931 roku w Gdowie koło Krakowa,
ski i Roman Romanowicz uciekli na
ły nawet zamiataczy hangaru, w któ-
następnie rodzina przeniosła się do
popularnym dwupłatowcu, zwanym
rym stał samolot Jaźwińskiego. Ale
Stanisławowa, gdzie ojciec dostał
„kukuruźnikiem”, do Niemiec Za-
najbardziej dotkliwe konsekwencje
przydział oficerski. Po zakończeniu
chodnich, startując z lotniska koło
ponieśli dowódcy trzech eskadr 41.
II wojny światowej w wyniku zmiany
Bielska-Białej. Obaj byli doświad-
Pułku. Skazano ich na 12 lat więzie-
granic Franciszek z matką (ojciec
czonymi pilotami, brali udział w
nia, „udowadniając” (znanymi dziś
poległ w 1939 roku) przenieśli się
wojnie na Wschodzie i Zachodzie.
metodami) pomoc koledze w uciecz-
do Bytomia. W 1946 roku zapisał się
Polacy, którzy powrócili do kraju z
ce oraz zamiar uprowadzenia innych
na kurs szybowcowy, a cztery lata
Zachodu, byli podejrzliwie trakto-
jeszcze samolotów. Wypuszczono
później wstąpił do dęblińskiej Szkoły
wani przez władze komunistyczne,
ich w 1956 r., lecz zrehabilitowano
Orląt, którą ukończył jako prymus. W
często represjonowani. Wkrótce po
tylko jednego; dwóm, po skróceniu
1952 roku został przeniesiony do 31.
powrocie Kwiatkowskiemu odebra-
kary, nie cofnięto oskarżeń i zwol-
Pułku Myśliwskiego na Bemowie, a w
no licencję pilota. Razem z kolegą
nionych warunkowo przeniesiono do
listopadzie tego samego roku do 28.
zdecydowali się na ucieczkę z kraju.
rezerwy. Dopiero w 1993 r. uniewin-
Pułku Myśliwskiego w Redzikowie.
Franciszek Jarecki
Po udanej ucieczce osiedlili się w
niono ostatniego pozostałego przy
Latał tam na budowanych z licencji
Kanadzie. Po kilku latach, gdy wyda-
życiu z tej trójki.
samolotach LiM-1 i LiM-2 – w owym
Porucznik doleciał nad wyspę
akt nadania Jareckiemu obywatel-
wało się, że w PRL nastąpią zmiany
Nie odstraszyło to jednak kolej-
czasie jednych z najlepszych samo-
Bornholm (dokładnie nad Rønne),
stwa USA. Uzyskanie go było moż-
polityczne, Kwiatkowski, skuszony
nych śmiałków. Wyspa Bornholm na-
lotów myśliwskich radzieckiej pro-
gdzie jak sądził, powinien znaleźć
liwe dzięki adopcji przez polonijnego
obietnicami władz komunistycznych,
dal kusiła wolnością. Dwa lata później
dukcji – oraz samolotach Mig 15.
dużą amerykańską bazą wojskową.
senatora.
zdecydował się na powrót. Wkrótce
w podobny sposób opuścił kraj pilot
Rankiem 5 marca 1953 roku, w
Ku swojemu rozczarowaniu odkrył,
Pilot stał się popularny w USA,
przekonał się, że nie można wierzyć
Zygmunt Gościniak z Pułku Lotnic-
dniu śmierci Stalina (o której dowie-
że znajduje się tam jedynie małe,
udzielał licznych wywiadów. Ukoń-
w żadne obietnice rządzących. Nie
twa Myśliwskiego w Zegrzu Pomor-
dział się już po wylądowaniu), Jarecki
tymczasowe  lotnisko.  Rozważał
czył studia na Uniwersytecie Kali-
zasiadł już nigdy za sterami samo-
skim, lądując we wrześniu 1955 roku
podjął próbę ucieczki na Bornholm.
wprawdzie podjęcie próby ucieczki
fornijskim, potem Alliance College,
lotu. Człowiek odznaczony najwyż-
znów na gościnnym Bornholmie.
Gdy brał udział w ćwiczeniach w
do Kopenhagi, jednak ze względu na
zdobył tytuł doktora nauk technicz-
szymi orderami polskimi i brytyjskimi
Psychoza, jaka ogarnęła kie-
patrolu dwóch Mig-15 wykorzystując
brak paliwa zdecydował się wylądo-
nych, pracował jako przedstawiciel
utrzymywał się, prowadząc niewielki
rownictwo MON po uprowadzeniu w
chmury odbił od formacji, odrzucił
wać na Bornholmie. Cała ucieczka
handlowy. W 1968 roku założył firmę
zakład introligatorski. Zmarł w 1990
1953 roku dwóch bojowych samolo-
dodatkowe zbiorniki paliwa by po-
trwała zaledwie kilkanaście minut.
Jarecki Walves produkującą zawory.
roku w Bielsku-Białej.
tów odrzutowych w odstępie dwóch
zbawić samolot dodatkowego oporu
Na wyspie specjaliści z USA (we-
Kombinezon, w którym podjął
Kolejnym śmiałkiem był pilot
zaledwie miesięcy (Jarecki i Jaźwiń-
i zanurkował na pułap 200 metrów,
zwani przez władze duńskie) spraw-
swą dramatyczną ucieczkę, znajdu-
podporucznik LWP Edward Pyt-
ski), spowodowała wyjątkową ak-
by ominąć radzieckie systemy rada-
dzili dokładnie samolot i – zgodnie
je się na wystawie w National Air and
ko. We wrześniu 1949 ochotniczo
tywność organów bezpieczeństwa
wstąpił do LWP. Ukończył Oficer-
w wojskach lotniczych.
ską Szkołę Lotniczą w Dęblinie
1 czerwca 1953 r. szef Główne-
(1949–1951), pracował w jednostce
go Zarządu Informacji w obszernym
lotniczej w Radomiu i w Oficerskiej
rozkazie skierowanym do wszystkich
podwładnych polecał szczególną
Szkole Lotniczej w Izbicku jako pi-
uwagę zwrócić na rozpoznanie ob-
lot i instruktor. 21 lipca 1952, jak
licza moralno-politycznego pilotów
wspomina rodzina, otrzymał rozkaz
posiadających krewnych w krajach
pełnienia funkcji niezgodnej z sumie-
kapitalistycznych, skompromitowane
niem. To zapewne było powodem
rodziny, przejawiających negatywne
jego dramatycznej próby ucieczki za
nastroje, utrzymujących podejrzane
granicę. 7 sierpnia 1952 ok. godz. 15
kontakty i mających nieskrystalizowa-
samolotem wojskowym wykonał lot
MIG 15 bornholm
ne poglądy polityczne (…) Zacieśnić
na południe, przez terytorium Cze-
współpracę z miejscowymi organami
chosłowacji, kierując się na Austrię.
rowe. Początkowo przełożeni przy-
z regulacjami międzynarodowymi
Space Museum w Waszyngtonie. W
bezpieczeństwa publicznego w celu
Ścigany po przekroczeniu granicy,
puszczali, że Jarecki rozbił się, ale po
– odesłali go z powrotem do Polski
2006 wystąpił przed kamerami w se-
zorganizowania pracy agenturalno-
zmuszony do kluczenia w chmurach,
poszukiwaniach odnaleziono dodat-
rialu TVN Wielkie ucieczki opowia-
po paru tygodniach. Jarecki został
operacyjnej w otoczeniu (…) Więcej
z braku paliwa zmuszony do lądowa-
kowe zbiorniki i zdano sobie sprawę
dającym historie Polaków, którzy w
przewieziony do Monachium, gdzie
wysiłków włożyć w wszechstronne
nia na najbliższym lotnisku, w Wiener
z ucieczki pilota.
latach 1944-1989 podjęli ucieczkę z
wystąpił w Radiu Wolna Europa.
rozpoznanie podchorążych oficer-
Neustadt, w sowieckiej strefie okupa-
Gdy ucieczka Jareckiego została
ogarniętego komunizmem kraju.
W Londynie otrzymał od generała
skich szkół lotniczych. W ślad za tym
cyjnej Austrii, odległej zaledwie o 2
odkryta przez radzieckie władze, roz-
Kilka miesięcy później wyczyn
Władysława Andersa Krzyż Zasługi.
ukazał się rozkaz ministra bezpie-
minuty lotu od strefy amerykańskiej.
poczęły one operację „Krest”, czyli
Jareckiego powtórzył Zdzisław Jaź-
Następnie wyjechał do USA, gdzie
czeństwa (nr 23 z 2.06.53) nakazu-
Natychmiast zatrzymany, odstawio-
przechwycenia uciekającego samo-
wiński, który w maju 1953 r. też upro-
otrzymał nagrodę 50.000 dolarów za
jący postawić przed całym aparatem
ny do Polski. 18 sierpnia 1950 Sąd
lotu. Formacja 4 MiG ów próbowała
sprowadzenie na Zachód Miga-15.
wadził samolot na Bornholm. Skraj-
bezpieczeństwa publicznego jako
Wojsk Lotniczych pod przewodnic-
namierzyć pozycję Jareckiego, jed-
Spotkał się m.in. z prezydentem Dwi-
nemu ryzyku, z jakim związana była
szczególnie ważne i pilne zadanie
twem mjr. Filiksa skazał go na pod-
nak bez rezultatu.
ghtem Eisenhowerem, który podpisał
próba ucieczki, towarzyszyła skrajna