img
10
Publicystyka
kurier Galicyjski * 13–26 kwietnia 2012 nr 7 (155) * www.kuriergalicyjski.com
EUROPA RUSINÓW
Rusinom wydawało się, że mogą, bez większych wysiłków być i tu i tam. W sferze narodowo-kulturowej –
identyfikować się z ruską, wschodnią przestrzenią, a w sferze geopolitycznej – należeć do bardziej
komfortowego, nawet w sensie bytu, świata Europy Zachodniej. Wydaje się, że tej iluzji mieszkańcy dawnej
Galicji Wschodniej nie pozbyli się do dziś.
cerkiew nastrojów społecznych stał
MARIAN MudRYJ
się konflikt z tzw. „Ruską trójcą”, gdy
W Galicji na początku XX wie-
na podstawie decyzji cenzora We-
ku opowiadano dowcip o dwóch
nedykta Łewyćkoho, działającego
Rusinach, którzy jadąc w jednym
według wskazówek metropolity My-
pociągu, w zależności od miejsc w
chajła Łewyćkoho, do spisu ksiąg
wagonie byli przekonani, że jadą do
zakazanych trafił almanach „Rusał-
dwu różnych miejscowości: jeden
ka Dniestrowa”.
– do Krakowa, a drugi – do Lwowa.
Pozycja zajmowana przez grec-
Dowcip ten powstał zapewne, aby
kokatolicką cerkiew w XIX wieku
zademonstrować względność ruchu,
okazała się być krótkowzroczną. Na
jako zjawisko fizyczne. Opisuje on
podstawie zarzutów o propagowa-
brak umiejętności ówczesnych ga-
nie propolskich nastrojów, z udziału
licyjskich Ukraińców by poprawnie
w ruchu ukraińskim wyeliminowano
ukierunkować swoje działanie i do-
aktywne i oświecone osoby. Niektó-
prowadzić do zamierzonego skutku.
rzy nie wytrzymali nacisku i zostali
Rusinom, jak ich wtedy nazywa-
zmuszeni do zakończenia swojej
no, wydawało się, że mogą, bez więk-
działalności, niektórzy zaś przenieśli
szych wysiłków być i tu i tam. W sferze
się do „polskiego obozu”, przyjmując
narodowo-kulturowej – identyfikować
komfortową dla siebie pozycję „Rusi-
się z ruską, wschodnią przestrzenią (w
na narodowości polskiej”.
obydwu wersjach: panruskiej i panu-
kraińskiej), a w sferze geopolitycznej
Kalendarz juliański, jako
– należeć do bardziej komfortowego,
obrona przed polonizacją
na część galicyjskich Rusinów, ściśle
ińskie książki będą bardziej dostęp-
cyjsko-ruskiego piśmiennictwa za-
nawet w sensie bytu, świata Europy
Antyzachodnia pozycja cerkwi
związana z hierarchią cerkwi greko-
ne dla Polaków i innych Słowian, co
węziło się do nielicznej grupy osób
Zachodniej. Wydaje się, że tej iluzji
greckokatolickiej wyraźnie przejawiła
katolickiej, rozumiała swoje główne
ułatwi naukę języka ukraińskiego in-
z podwójną narodową identyfikacją,
mieszkańcy dawnej Galicji Wschod-
się w kwestii kalendarza. Wysiłki cer-
zadanie jako odcięcie się od Pola-
nym narodom europejskim i będzie
którzy określali siebie „Rusinami na-
niej nie pozbyli się do dziś.
kiewnych działaczy były skierowane
ków. Po podziałach Rzeczypospolitej
sprzyjało rozwojowi języka, podczas
rodowości polskiej” (Gente Rutheni,
Artykuł omawia pojęcie „Europy”
na zaszczepienie w społeczności
i przyłączeniu Galicji do monarchii
gdy cyrylica tylko powstrzyma te pro-
natione Poloni).
i „europejskości” w pojęciu galicyj-
galicyjskich Rusinów poglądu, że
Habsburgów rozpoczęła poszukiwa-
cesy. Rzecz szła również o łacinkę,
W literaturze historycznej ustaliło
skich Ukraińców XIX wieku. Mam na-
kalendarz juliański jest fundamen-
nia swojej identyczności w granicach
jako środek wchodzenia literatury
się mniemanie o pozytywnej roli cer-
dzieję, że będzie miał znaczenie nie
talną częścią składową wschodniego
wszechruskiej przestrzeni, z czego
ukraińskiej do ogólnoeuropejskiego
kwi greckokatolickiej w „narodowym
tylko poznawcze, ale i praktyczne.
obrządku i stanowi tarczę ochronną
na koniec wykreowała się i zdobyła
środowiska. Na korzyść łacinki dla
odrodzeniu” galicyjskich Ukraińców
Te rozważania, pozwolą, być może,
przed polonizacją. W antypolskim za-
przewagę opcja ukrainofilska. Dziś
galicyjskich Rusinów wypowiadali
w XIX wieku. Kapłani greckokatoliccy
zrozumieć dlaczego mieszkańcom
pale, nawet naukowe wyjaśnienia o
staje się zrozumiałym fakt, że ówcze-
się też działacze słowiańskiego na-
występowali jako organizatorzy to-
współczesnej Galicji tak trudno jest
niedokładności kalendarza juliańskie-
sne dążenie do odrębności od Pola-
rodowego odrodzenia (np. Słowe-
warzystw narodowych: politycznych,
zrobić prozachodni wybór? Dlaczego
go, były przyjmowane jako propagan-
ków nie opierało się na racjonalnych
niec Bartłomiej Kopitar).
kulturalno-oświatowych, a także go-
ich retoryka nie może w żaden spo-
da nowego kalendarza i próby polo-
argumentach. W praktyce, miało
Dlaczego idea wprowadzenia
spodarczych. A sama cerkiew, jako
sób przekształcić się w realne kroki
nizacji Ukraińców. Gdy na przełomie
ono dalekowzroczne znaczenie, bo
alfabetu łacińskiego nie znalazła po-
instytucja, ponosiła główny ciężar od-
w kierunku zbliżenia ich kraju do
XIX i XX wieku, sprawy kalendarza
ukraińsko-polska granica stawała
parcia? Nie uważam, że tak musiało
cięcia się od polskiego środowiska.
zachodnioeuropejskich standardów
zaczęto rozpatrywać w kontekście
się jednocześnie granicą pomiędzy
być. Odpowiedzi należy szukać na
Ale czy mogło to wystarczyć
życia i norm zachowania? Przewi-
ekonomicznych, socjalnych i kultu-
Ukraińcami i Europą (Zachodem),
płaszczyźnie konkretnych intere-
dla wytworzenia się w środowisku
duję, że wszyscy, który wierzą w
rowych przeobrażeń, jakich zaznało
stopniowo wciągając ukraińskich ga-
sów, a nie abstrakcyjnych „odwiecz-
galicyjskich Rusinów nowoczesnej
europejskość postaustriackiej Galicji,
ówczesne ukraińskie społeczeństwo
licjan w sposób myślenia kategoriami
nych pragnień”. Istniały przynajmniej
świadomości narodowej? Doświad-
a jej przyszłość wiążą tylko z odro-
w procesie modernizacji, cerkiew
wschodniego, później praktycznie
dwie przyczyny, które doprowadziły
czenie historyczne uczy, że na
dzeniem, niby utraconej zachodniej
nie chciała odważyć się na zmiany.
sowieckiego, świata.
do odrzucenia alfabetu łacińskiego:
proces kształtowania się współcze-
orientacji, będę rozczarowani. Tak
Reforma kalendarza, wprowadzona
Pierwsza – to nie bezpodstawna
snych europejskich społeczeństw
naprawdę, większość problemów
w 1916 roku, przez Grigorija Chomy-
obawa hierarchów cerkwi grecko-
olbrzymi wpływ wywarła sekularyza-
współczesnej Ukrainy ma swoje
szyna, stanisławowskiego biskupa o
dylemat pomiędzy cyrylicą
katolickiej, że wprowadzenie łacinki
cja, tzn. oddzielenie życia społecz-
korzenie właśnie w przeszłości, a
prozachodniej orientacji, miała epizo-
i alfabetem łacińskim
Pierwszą ważną decyzją, która
doprowadzi do utraty przez ducho-
no-politycznego i kulturalno-intelek-
rozwój współczesnego ukraińskiego
dyczny charakter w konkretnych wa-
skierowała narodowy rozwój gali-
wieństwo kontroli nad dołami spo-
tualnego od bezpośredniego wpły-
społeczeństwa i państwa nie może
runkach historycznych. Nie opierała
cyjskich Rusinów na Wschód, było
łecznymi.
wu struktur kościelnych. Wyzwolona
opierać się na hasłach „narodowe-
się ona na autorytecie cerkwi i szybko
odrzucenie projektu wprowadzenia
Druga – to niewiara młodej ukra-
energia stała się olbrzymim impul-
go odrodzenia”. Oznaczałoby to bo-
została skasowana. Ze względu na
alfabetu łacińskiego. Aby określić
ińskiej inteligencji co do perspektyw
sem tworzenia narodu i środkiem
wiem, że trzeba przywrócić stosunki
unicką koncepcję szerzenia katolic-
dyskusje o gramatyce, które wyni-
szybkiego „narodowego odrodzenia”
modernizacji. W Galicji, cerkiew
socjalne, polityczne i intelektualne
kiej wiary na Wschód, metropolita
kały, od czasu od czasu, w okresie
(istnieje wiele tekstów, świadczących
greckokatolicka bardzo niechętnie
praktyki, które były w swoim czasie
Andrzej Szeptycki też był skłonny do
austriackim, w ukraińskiej literaturze
o tym, że inteligencja uświadamiała
rezygnowała z monopolu na okre-
główną przeszkodą tego rozwoju.
zachowania w praktyce cerkwi grec-
historycznej wykorzystuje się franko-
sobie, iż dystans galicyjskich Rusi-
ślanie kierunku rozwoju lokalnego
Jeżeli rozpatrywać historię, jak
kokatolickiej kalendarza juliańskiego.
we (Iwana Franki – red.) określenia
nów do reszty słowiańskich narodów
społeczeństwa ruskiego. Ambicje
wybór pomiędzy kilkoma możliwo-
Duchowieństwo greckokatolickie
„wojny alfabetowe”. Przyjęto przed-
imperium Habsburgów jest w szyb-
te hamowała jak mogła warstwa
ściami, to główne decyzje galicyjskich
bardzo powoli przyjmowało elemen-
stawiać je jako charakterystyczny
kim terminie nie do pokonania).
świeckiej inteligencji ruskiej.
Rusinów w XIX wieku były krokami do
ty nowoczesnej codziennej kultury.
przykład obrony przez galicyjskich
Instynkt samozachowawczy pod-
Konserwatywny, monarchistycz-
odcięcia się od europejskiej (dokład-
O rodzinno-klanowym charakterze
Ukraińców swojej mowy przed pró-
powiadał ówczesnej galicyjsko-ruskiej
ny światopogląd i pseudo-arysto-
niej zachodnioeuropejskiej, bo Za-
galicyjskiego duchowieństwa, szcze-
bami zniszczenia jej przez Polaków.
inteligencji, pochodzącej w dużej czę-
kratyczne pretensje przeważającej
chód i Europa stały się synonimami)
gólnie w województwie tarnopolskim,
Jest to bardzo uproszczony pogląd.
ści z kleru (co trzeba akcentować jako
części greckokatolickiego kleru szły
przestrzeni.
gdzie były „bogate” parafie, pisali w
W rzeczywistości dylemat pomiędzy
oparcie na tradycyjnych wartościach),
pod prąd w stosunku do ówczesnych
Najbardziej znaczącymi były: wy-
swych wspomnieniach Eugeniusz
cyrylicą i łacinką w dziewiętnasto-
unikanie jakichkolwiek eksperymen-
zachodnioeuropejskich  liberalnych
bór cyrylicy, jako podstawy piśmien-
Oleśnicki i Aleksander Barwiński.
wiecznej Galicji był nie tylko częścią
tów. Po nietrwałych wahaniach roz-
tendencji. W wyniku tego rodzący
nictwa i odmowa cerkwi greckokato-
Charakterystyczny był stosunek
stosunków polsko-ukraińskich, ale
pętano kampanię obwiniania zwolen-
się ruch ukraiński został pozbawio-
lickiej od przejścia na kalendarz gre-
Rusinów, szczególnie kapłanów, do
miał też wymiar wewnątrzukraiński.
ników łacinki o zdradę. W wyniku tej
ny sympatii wolno myślącej części
goriański. Podstawą tych decyzji była
zjawiska podróżowania, bo odczucie
Zwolennicy łacinki (Josyp Łoziński,
kampanii koło zwolenników wprowa-
społeczeństwa. Charakterystycznym
kwestia narodowej identyczności czy
przynależności do Europy nie mogło
Iwan Hołowacki) twierdzili, że ukra-
dzenia alfabetu łacińskiego do gali-
przykładem niezrozumienia przez
też świadomości. Społecznie aktyw-
być tylko częścią teoretycznych po-